Průvodce podnikatele změnou z firmy na značku čili brand.

Když tvoříte něco vyjímečného potřebujete vyjímečné jméno a značku neboli brand.

Brand není logo. Brand je pocit jak se cítí vaši zákazníci s Vaší službou nebo produktem.

Podstatou vaší značky jsou emoce. Emoce jsou hybnou silou obchodu obecně. Zkuste si představit, že máte stolařskou dílnu a vyrábíte nábytek. Budovat značku potřebujete, pokud chcete růst a mít možnost do budoucna Vaše produkty sjednotit a dát jim jednotnou tvář a ukázat, že Váš produkt nese váš podpis a charakter Vaší značky. Pokud vytváříte službu tam to platí dvojnásob.

Značka není to co si myslíte vy ale to co si o ní myslí Vaši zákazníci. Vy tvoříte značku.

Statisticky je dokázáno že do 5 let zanikne 90% všech nově založených firem. 80% z nově vzniklých firem nikdy nezačne budovat svoji značku ale soustředí se jen na prodej.

Na tomto místě bych rozdělil tyto firmy na:

Vím co chci

Lidé kteří zakládají firmy s cílem a strategií. Mají jasné plány jak se bude jejich firma a značka rozvíjet. Stanovují si postupnou strategii. Vyhodnocují své cíle a posunují se malými krůčky stále vpřed. Mají strategii podobnou římské armádě. Mají velmi dobře zvládnuté finance a vytvářejí rezervy a mají přesný přehled. Baví je tvořit a mají spoustu energie. Jejich vize je jejich cílem.

Nevím co chci

Lidé zakládající firmy za vidinou rychlého zisku a bezpracného postupu. Nemají žádný cíl. Obvykle rychle vydělané peníze utratí za zbytečnosti a nemají žádnou vizi. Z těchto firem se stávají stagnující subjekty, které bojují na hranici života a smrti. Obvykle jejich nadšení po pár měsících vyprchá a přestávají mít zájem o svůj produkt nebo službu.

Značka jako taková nemá jiné poslání než podporovat stategické cíle stanovené firmou. To je klíčový moment. Při její definici nebo inovaci je zcela zásadní, abyste k ní přistupovali ze tří hlavních bodů, tzv.

“Strategická triangulace značky”

Kdo jsme ?

Definujme značku dneška – jaký je charakter firmy, co máme za sebou, jaké jsou naše hodnoty, kultura, jaký je archetyp značky z pohledu dnešních zákazníků a služeb, proč nás mají rádi a jak dneska vysvětlujeme podstatu našeho byznysu?

Kdo musíme být ?

Co od značky vyžaduje strategie – co je skutečným úkolem celé firmy, kam se má dostat během tří až pěti let? Jaké nové produkty uvedete nebo jaké nové zákazníky budete oslovovat?

Co strategie od značky očekává? Strategické zadání udává nutné minimum, které musí značka splňovat, aby strategii nepodkopávala ale podporovala.

Kdo bychom si přáli být ?

Tady se díváme na vizi – jaké by to bylo, kdyby nám všechno vyšlo, co bychom všechno dokázali a jak změníme svět. Tady se dostáváme k momentu, proč to vlastně celé vzniklo a proč to děláme. Vize je podstatou diferenciace, vize mě odlišuje od ostatních. Není to v ceně nebo technických parametrech produktu, je to v tom snu, který za tím stojí.

POKUD JSTE SE ROZHODLI, ŽE JSTE PŘIPRAVENI TVOŘIT SVOJI ZNAČKU, NAPIŠTE NÁM A ZAČNEME.

Je to snadné ... první krok je na Vás.

Chci začít!

Milan Bláha

(Budujte značku nikoliv firmu / Make brand not company)