Proč bych měl budovat značku a nikoliv firmu?

 

Baví Vás pořád přesvědčovat klienty o tom kdo jste?

Když budujete firmu potřebujete tři věci:

1. produkty/služby

2. zajímavé jméno firmy

3. výjimečnou značku 

Ten třetí bod je třeba ovšem vybudovat, a to zpravidla od píky.

Značka je to, co si o Vašich produktech/službách myslí Vaši zákazníci.

Značka je přitažlivost. 

A vy jste těmi, kdo značku tvoří.

Podstatou Vaší značky jsou emoce vyvolané u Vašich zákazníků. Emoce jsou hybnou silou obchodu obecně. Růst znamená mít vizi do budoucna. Dát svým produktům jednotnou tvář. Ukázat svůj podpis a utvořit tak charakter značky. Pokud nabízíte službu platí to dvojnásob.

 

Kde jste Vy? 

Vím, co chci

Lidé zakládající firmy s cílem a strategií. Mají jasné plány jak se bude jejich firma a značka rozvíjet. Stanovují si strategii rozvoje. Vyhodnocují své cíle a posunují se malými krůčky stále vpřed. Mají dobře zvládnuté finance, rezervy a mají přehled, co se ve firmě děje. Baví je tvořit.

Nevím, co chci

Lidé zakládají firmy kvůli zisku. Nemají žádný cíl. Obvykle vydělané peníze utratí a nemají žádnou vizi. Z těchto firem se stávají stagnující subjekty, které bojují na hranici života a smrti. Obvykle jejich vstupní nadšení po pár měsících (lépe několika letech) vyprchá a přestávají mít zájem o svůj produkt nebo službu. Končí …

Značka jako taková nemá jiné poslání než podporovat strategické cíle stanovené firmou. To je klíčové. Při její definici nebo inovaci je zcela zásadní, abyste k ní přistupovali ze tří hlavních bodů, tzv.

“Strategická triangulace značky”

Kdo jsme ?

Definujme značku dneška – jaký je charakter firmy, co máme za sebou, jaké jsou naše hodnoty, kultura, jaký je archetyp značky z pohledu dnešních zákazníků a služeb, proč nás mají rádi a jak dneska vysvětlujeme podstatu našeho byznysu?

Kdo musíme být ?

Co od značky vyžaduje strategie – co je skutečným úkolem celé firmy, kam se má dostat během tří až pěti let? Jaké nové produkty uvedete nebo jaké nové zákazníky budete oslovovat?

Co strategie od značky očekává? Strategické zadání udává nutné minimum, které musí značka splňovat, aby strategii nepodkopávala ale podporovala.

Kdo bychom si přáli být ?

Tady se díváme na vizi – jaké by to bylo, kdyby nám všechno vyšlo, co bychom všechno dokázali a jak změníme svět. Tady se dostáváme k momentu, proč to vlastně celé vzniklo a proč to děláme. Vize je podstatou diferenciace, vize mě odlišuje od ostatních. Není to v ceně nebo technických parametrech produktu, je to v tom snu, který za tím stojí.

POKUD JSTE SE ROZHODLI, ŽE JSTE PŘIPRAVENI TVOŘIT SVOJI ZNAČKU, NAPIŠTE A ZAČNEME.

 

Milan Bláha

(Budujte značku nikoliv firmu / Make brand not company)